Πρόταση να διδάσκονται ολόκληρα λογοτεχνικά έργα ζώντων συγγραφέων και όχι μόνον αποσπάσματά τους, όπως γίνεται μέχρι σήμερα, στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατέθεσε η Εταιρεία Συγγραφέων στο υπουργείο Παιδείας και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Σύμφωνα με την πρόταση, την οποία επεξεργάστηκε σε δική του ιδέα ο ποιητής και φιλόλογος Στάθης Κουτσούνης, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας, ο συγγραφέας θα καλείται στο σχολείο και θα συζητά με τους μαθητές για το βιβλίο του αλλά και τη λογοτεχνία γενικότερα.
Η πρόταση εξετάζεται με ενδιαφέρον από το υπουργείο Παιδείας.
Να σημειωθεί ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ακόμη και στη γειτονική Τουρκία, στα σχολεία διδάσκονται και ολόκληρα τα λογοτεχνικά έργα και όχι μόνο αποσπάσματά τους.
(ΕΘΝΟΣ 4/5/2010)
Το πρόγραμμα του ΕΚΕΒΙ "συγγραφείς στα σχολεία" (το οποίο έχει ήδη συρρικνωθεί επικίνδυνα λόγω περικοπών)φέρνει συνήθως μαθητές σ΄επαφή με συγγραφέα του οποίου απόσπασμα από βιβλίο υπάρχει σε σχολικό βιβλίο. Όμως η ανάγνωση ολόκληρου του λογοτεχνικού βιβλίου δε συμπεριλαμβάνεται στο επίσημο εκπαιδευτικό πρόγραμμα - τουλάχιστον δεν είναι υποχρεωτική η ανάγνωση ολόκληρου του βιβλίου,παρά έγκειται στην ικανότητα του εκπαιδευτικού να "παρασύρει" τους μαθητές του σε κάτι τέτοιο. Μήπως όμως με την ένταξη ανάγνωσης ενός λογοτεχνικού βιβλίου στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα τίθεται σε κίνδυνο ακόμη και αυτή η ισχνή φιλαναγνωσία των σημερινών εφήβων; Η "ανάλυση" ενός λογοτεχνικού βιβλίου και η ανάθεση διαφόρων εργασιών πάνω σε αυτό, μήπως τελικά αφανίσουν τη χαρά της ανάγνωσης των λίγων αναγνωστών μας;
Τρίτη 4 Μαΐου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
3 σχόλια:
Συμφωνώ απόλυτα με την εισαγωγή "ολόκληρου" του λογοτεχνικού βιβλίου στην τάξη ακόμα και στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Χρόνια το κάνω με την τάξη που αναλαμβάνω και χωρίς τις υποδείξεις του Αναλυτικού Προγράμματος. Συναποφασίζεις με τους μαθητές ποιο βιβλίο και "απολαμβάνεις" με τους μαθητές σου το ταξίδι της ανάγνωσης. Εξυπακούεται χωρίς γραμματική και "συντακτικό στραγγάλισμα" του κειμένου. Το βιβλίο δε είναι ελαιόκαρπος να του βγάλουμε το λάδι!
Με αφορμή το βιβλίο, σε β΄ επίπεδο, μπορείς να κάνεις άλλες δράσεις: να φτιάξεις μόνος σου ή με τους μαθητές σου ένα παιχνίδι σχετικό με την πλοκή του βιβλίου, να φτιάξουν οι μαθητές-αναγνώστες κόμικς με τους ήρωες, να γράψουν ποιήματα, να ζωγραφίσουν ή να μην κάνουν απολύτως τίποτα. Απλά να το χαρούν και να το καταγράψουν μέσα τους. Αυτή είναι μια διδακτική προσέγγιση που δεν "ματώνει" τη λογοτεχνία...
Αναστασία Ευσταθίου
Συγγραφέας -Δασκάλα της πράξης
Συμφωνώ με την εισαγωγή ολόκληρου λογοτεχνικού βιβλίου στην τάξη.Χρειάζεται όμως προσοχή στο πώς θα γίνει η προσέγγιση γιατί υπάρχει κίνδυνος και αυτή η διαδικασία να γίνει βαρετή και να μην προωθήσει τη φιλαναγνωσία.
Αιμιλία Λυρώνη
Κι εγώ συμφωνώ. Πολλοί φιλόλογοι επιμένουν περισσότερο απ΄ότι χρειάζεται στην ανάλυση του κειμένου.
Το ζητούμενο είναι η απόλαυση που εισπράττει κάποιος από ένα έργο τέχνης.
Γιώργος Τούλης
Δημοσίευση σχολίου